טיפול בעודף משקל בילדים ובני נוער

טיפול טוב ומועיל לילדיכם הוא הדבר הכי חשוב לכם וגם לי! לכן אני מציעה לטפל ולכוון את ילדיכם ואתכם כמשפחה, לבחירות הנכונות והבריאות ביותר. באוזן קשבת ובעבודה בגובה העיניים, עם אמצעי המחשה שמתאימים לגיל הילדים. נעבור ביחד תהליך למידה ארוך ומעניין וכמובן כזה שיאפשר לילדים לגדול בריאים בגופם ועם השקפה בריאה ונורמלית על אוכל ואכילה.

טיפול בילד בעודף משקל הוא טיפול משותף בילד ובזוג ההורים שלו כאחד כלומר – טיפול במשפחה. נדבר על שינויים שיצטרכו לכלול את כל בני המשפחה שלכם. מדובר בעבודת צוות – אני ואתם.

כאמא ל-3 ילדים ודיאטנית המומחית לטיפול בהפרעות אכילה, חשוב לי מאד לטפל עם סבלנות ורגישות רבה בילד שלכם. ילדכם יקבל סביבה תומכת ומכילה כדי ללמוד איך להתכוונן ולהתחבר ל"קול הפנימי" שלו – זה שידע כמה ומה בדיוק הוא צריך לאכול, לפני שמשהו התחיל להשתבש/להפריע. נעשה עבודה תזונתית משמעותית של לימוד מחדש או חידוד ידע קיים כדי להגיע להבנה ויישום ההרגלים הבריאים. מדובר בתהליך, זהו לא פתרון קסם!

מחקרים מראים שדימוי גוף חיובי בילדים הוא העוגן הכי חשוב לקיום ערך עצמי גבוה ודימוי גוף תקין בגיל ההתבגרות ובחיים הבוגרים. ולכן, עודף משקל בילדות יוכל לחלוף עם טיפול מקצועי, מכיל ויעיל מבלי להשאיר צלקת לילד. מאידך, ביצוע דיאטה וחוסר שביעות רצון מהגוף בילדות הם גורמי סיכון מרכזיים לפיתוח התנהגויות אכילה בעייתיות ו/או הפרעות אכילה בהמשך ונמצאו כגורמים מנבאים לעליה במשקל בהמשך החיים של המתבגרים ובתקופת הבגרות הצעירה.

ילד שילמד לווסת את צרכיו התזונתיים האמיתיים מתוך חופש בחירה והבנה עמוקה, יגדל באופן בריא מבחינה פיזית ויהנה מדימוי גוף תקין ויחסים טובים עם האוכל ועם הגוף שלו להמשך חייו. זה הדבר שכולנו מאחלים לילדים שלנו, לא?

חשוב לי שתדעו:

  • אוכל ויחסי האכלה בריאים הם בבסיס כל קשר בין ההורה והילד. חלוקת אחריות מתאימה בין ההורה לילד בנושאים אלה, מאפשרת עבודה נכונה יותר עם האכילה של הילד ומאפשרת צמיחה וגדילה תקינה בסביבה מבינה ומאפשרת, ללא עודף משקל.
  • תקשורת בין ילדים והורים נעשית גם בעזרת אוכל, זה חיוני בשלבים המוקדמים של חיי התינוק וטבעי להמשיך בזה אך עד גבול מסויים.
  • ילדינו נולדים עם מנגנון מולד לזיהוי הצרכים הבסיסיים שלהם לרעב ולשובע. רוב התינוקות יודעים לווסת את כמות האוכל שהם צריכים כדי לגדול. לעתים משהו קורה בשלבי ההתפתחות והגידול שלהם והמנגנון הזה קצת משתבש או נעלם. אני ואתם כצוות, נוכל ללמדם לחזור ולהשתמש במנגנון הכל כך חשוב והייחודי הזה.
  • אנו חיים בעידן של שפע ולכן יותר קשה לילדים וגם לנו ההורים לעמוד בפיתויים. ילדים מבקשים ומקבלים מהוריהם יותר אוכל ממה שהם באמת צריכים לשם גדילה. הכל "נורא טעים" ומגיע במידות גדולות (אוכל בריא וג'אנק פוד כאחד) אך ניתן "ליישר קו" ולהתאים את האכילה לצרכים הגופניים הבסיסיים ולצמצם את העודף על ידי גיוון, קנייה חכמה ובישול עצמאי.
  • הילד שלכם חוזר ואומר שהוא רעב כל היום? ילדים נוטים להשתמש בסוגיית האוכל ומשתמשים בביטוי: "אני רעב, אני רעב" כדי ליידע את ההורים שהם צריכים מהם משהו. לכן יש לקחת אמירה זו כ"דגלון מתנפנף" ולבדוק מה הילד באמת מסמן לנו. שהוא אכן רעב לאוכל? אולי למשהו אחר? משהו ריגשי כמו חיבוק חם, יד מלטפת, אישור להתנהגות, צורך בעוד נוכחות הורית וכדומה. את הצורך הריגשי יותר קשה להם להביא לידי ביטוי ולכן מביעים זאת באכילה מעבר לצרכים הבסיסיים לגדילה. ביכולתנו ללמוד לזהות את הצורך האמיתי שלהם – לתווך עבורם וכמובן ללמוד ביחד מהו המענה האמיתי הדרוש, שבדרך כלל איננו אוכל.
  • הסיכון באכילה ריגשית יתבטא גם בעליה במשקל וגם בכך שלא תהיה שום התפתחות ריגשית. הילד יאכל במקום שילמד לבטא את אותם צרכים ריגשיים שחווה, "יסתום" את עצמו באוכל שלא יתן לו באמת פתרונות ושחרור למצוקה. לכן יש חשיבות עליונה לאתר ולטפל בבעיה הבסיסית ולא בסמפטום שנוצר. מכאן שעודף משקל הוא מעין עטיפה ויש לו תפקיד חשוב גם עבור הילד וגם עבור ההורים (ניתן ללמוד מזה הרבה על הילד שלכם).
  • כשצריך אני מפנה לאנשי מקצוע רלוונטיים מהשורה הראשונה בתחום – מטפלים ריגשיים, אנדוקרינולג ילדים או רופאת מתבגרים.

בטיפול התזונתי:

  1. נלמד להבחין בדפוס האכילה הקיים ובצרכים הגופניים הבסיסיים: רעב, צמא, שובע, הנאה, מנוחה.
  2. נלמד מהי חלוקת האחריות הנכונה בין הורים לילדים בכל הקשור לאוכל ואכילה.
  3. נתמקד במתן מענה גופני-תזונתי נכון ומתאים לשלבי הגדילה השונים.
  4. נפריד בין צרכים גופניים לבין צרכים ריגשיים שיעלו.
  5. נלמד מגוון דרכים לעבוד עם מצבים של שיעמום, עייפות, התנגדות להתעמלות, אורח חיים ישיבני ומצבי תסכול קלים שקשורים לדימוי הגוף ולמשקל הקיים.
  6. נכיר את העבודה בשלבים ונלמד להתסכל על "התמונה הגדולה" שבטווח הרחוק (גם בעזרת עקומות גדילה-תלוי בגיל).

על כל אלה ועוד נדבר במפגשי הדרכת הורים אחד על אחד

ובמפגשי יעוץ עם הילדים שלכם. 

זיכרו, מטרתי לכוון אתכם ההורים למקום המדוייק. לתת לכם ידע רב שאיתו תוכלו לגדל ילדים בריאים ובטוחים ביכולת שלהם לווסת את הצרכים הגופניים שלהם מתוך מגוון מזונות בריא ומתאים לצרכים ההתפתחותיים שלהם. נלמד להבחין בצרכים הריגשיים שיעלו – לטפל "מקומית" ו/או להפנות להמשך טיפול ריגשי משלים בהתאם לצורך. והכל בתוך סביבה תומכת ומכבדת, מאפשרת ולא מלחיצה. ניתן ומומלץ לטפל באכילה רגשית בילדות.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on Google+